Skrevet av: Elisabeth Selvik Hjelle|29.07.21

Pop-up-butikker er på full fart inn i norske kjøpesentre. KLP Eiendom ser mange fordeler med trenden, og lanserer nå sin nye satsning POPPOPP på sine kjøpesentre.

Kjøpesentre har lange tradisjoner i handelsnæringen, og de har spilt en viktig rolle ved tilby kundene et større utvalg butikker under samme tak. Et kjøpesenter er et sted hvor man drar for å handle, men også for å møtes, spise og la seg underholde. Etter hvert som netthandelen har blitt mer etablert, har flere kjøpesentre kastet seg på pop-up-bølgen for å kunne tilby kundene sine en variert og spennende opplevelse.

– Mange kjenner allerede til konseptet med pop-ups, altså at man leier ut ledige lokaler på kort sikt. Det er fint for utleier som får fylt lokalene mellom langvarige kontrakter, og fint for leietakere som kanskje ikke vil forplikte seg til en 5-års kontrakt, sier Kjersti Aanerud Hamre, utleiesjef i KLP Eiendom og ansvarlig for satsningen POPPOPP.

Hun tror konseptet passer spesielt godt for produsenter med nye ideer, bedrifter i en startfase og gründere i oppstartsfasen.

– Bedriftene kan teste ut nye konsepter i forhold til ulike kundegrupper. De får tilgang på lokaler uten å binde seg, og vi får tilgang til spennende gründere og konsepter, sier hun.

 

Langsiktige gevinster

Etter flere vellykkede pilotprosjekter, ser Hamre mange fordeler med pop-up-konseptet for både utleier og leietaker.

– Flere av de som starter som pop-up utvikler seg til en kjede etterpå, eller det kan bli et langvarig samarbeid. Noen eksempler er Bellas Hus som ble relansert på Glasmagasinet i 2017, og Stell Fornebu som startet med rens-, skredder- og skomakertjenester på Fornebu S. De hadde et sterkt og viktig fokus på bærekraft ved å ta vare på det vi har, og det var noe vi ønsket å støtte, sier Hamre.

KLP Eiendom sin POPPOPP-modell tilbyr 3 ulike løsninger som bedriftene kan velge mellom.

– Mini-POPPOPP er en liten markedsplass, for eksempel i fellesarealet. Vanlig POPPOPP er et lokale til disposisjon i en kort periode hvor man kun betaler for leie. Vi kommer også til å tilby en utvidet pakke hvor vi i tillegg bistår med innredning, markedsføring og kanskje også regnskap og andre administrasjonsoppgaver, forklarer Hamre.  

Som en del av lanseringen arrangerer KLP Eiendom en konkurranse hvor vinneren får gratis pop-up-lokale i Glasmagasinet på Stortorvet

– Gründere kan sende inn en beskrivelse av konseptet sitt til oss innen 1. september. Deretter trekker vi en vinner som får innredet lokale på Glasmagasinet frem til jul, og vi hjelper også til med markedsføring og andre ting rundt oppstarten. Hvis det blir vellykket og begge parter ønsker det, kan det absolutt være aktuelt med et lengre samarbeid, sier Hamre.

 

Spennende og dynamiske kjøpesentre

Selv om mange kjøpesentre først og fremst omfavner pop-up-konseptet for å fylle tomme lokaler, er ikke dette hovedmotivasjonen for KLP Eiendom.

– Vi har egentlig ikke hatt så mange tomme lokaler å fylle. Men ettersom vi er veldig positive til dette konseptet, har vi faktisk holdt av lokaler til det, sier Hamre.

Hun tror pop-ups blir mer og mer aktuelt fremover for å kunne tilby kundene noe ekstra i forhold til netthandel.  

– Vi ønsker å skape spennende og dynamiske kjøpesentre ved å gi kundene tilgang til nyheter og opplevelser. I tillegg ønsker vi å fremme kreativitet, nytenkning og innovasjon i handelsbransjen.  

 

Vinn gratis POPPOPP-lokale

Vil du vinne gratis POPPOPP-lokale i Glasmagasinet på Stortorvet? Send en beskrivelse av konseptet ditt til kaah@klp.no innen 1.september 2021, og vær med i trekningen om gratis lokale ut 2021.

Les mer på: https://poppopp.no/

Skjermbilde POPPOPP.PNG
Skjermbilde logo POPPOPP.PNG