Skrevet av: Linn Eriksen Løken|29.09.21

Før ble det brygget øl i store mengder i Schouskvartalet. Du kan fortsatt konsumere lokalprodusert øl her, i tillegg kan du nyte god mat og ta del i de mange spennende kulturtilbudene.

Kulturkvartalet Schous

Schouskvartalet ligger på nedre Grünerløkka og som navnet hinter om, holdt Schous bryggeri til her, før det ble nedlagt i 1981. I 2000 gjennomførte KLP Eiendom en omfattende ombygging av kvartalet, men beholdt mye av den originale bygningsmassen. I dag er altså Schouskvartalet preget av musikk, dans, drama, god mat og drikke og andre tilbud.

Kan tilbringe hele dagen her

Noen av de som skal ha mye av æren for det rike tilbudet innen mat og drikke i Schouskvartalet, er Arikan Nevzat og Kristian Afzelius. De er involvert i stedene Trattoria Popolare, Txotx, Bettola, Schouskjelleren og Pasta Fresca, som alle ligger i kvartalet. Det var et bevisst valg å bygge opp et så variert tilbud, forteller Kristian.

– Vi åpnet Schouskjelleren i 2010. Helt fra starten var intensjonen å bygge flere forskjellige konsepter på samme sted eller område. Slik at man kan tilbringe en hel kveld med å gå fra sted til sted: Få seg noe forfriskende å drikke på Bettola, handle litt fersk pasta på Pasta Fresca Popolare, spise på Trattoria Popolare eller Txotx, og avslutte kvelden på Schouskjelleren – for eksempel.

Historiske omgivelser

Kristian Afzelius er veldig fornøyd med lokaliseringen. I hvert fall slik Schouskvartalet fremstår i dag.

– Beliggenheten er veldig fin nå. Området nederst på Grünerløkka var ikke like trivelig da vi flyttet inn her, men i dag er både området og Schouskvartalet veldig fint. Det har blitt et realt løft for området, og det er nok i stor grad etableringen av nye steder man har å takke.

Legger man kun økonomiske hensyn til grunn, vil det ofte lønne seg å rive det gamle, og bygge helt nytt. I Schouskvartalet har KLP Eiendom i stedet fokusert på å rehabilitere de gamle, historiske byggene. Det setter blant annet Kristian Azfelius pris på.

– Da KLP Eiendom tok kontakt angående leie av lokaler her, var vi derfor veldig interesserte. Bygget er helt fantastisk, og vi endte nærmest opp med å bygge opp konseptet til Trattoria Popolare rundt bygget. Det samme gjelder i grunn Schous-kjelleren. Nå har vi også fått et produksjonslokale for øl på området. Dette kvartalet er jo fullt av bryggehistorie, så det er ekstra gøy å brygge øl i slik historiske omgivelser.

Har skapt et miljø

I andre enden av kvartalet ligger Øvingshotellet, som er eid av Oslo kommune og Kulturetaten. Her leies det ut øvingsrom til musikere i alle aldersgrupper, fra amatører til profesjonelle.

Lars Martin Torp hos Øvingshotellet forteller at tilbudet er svært populært.

– V har jo hatt et par uvanlige og vanskelig år nå, men før koronaen hadde vi rundt 115 000 besøkende i året, fordelt på om lag 25 000 øvinger.

Selv har han jobbet her i snart ti år, mens Øvingshotellet nå har vært åpent i omtrent 13 år. Og Lars Martin fryder seg over den store pågangen fra ivrige musikere.

– Klart det er hyggelig å se at det er så stor etterspørsel etter det vi tilbyr, ikke minst fordi det er veldig bra for kulturlivet. Beliggenheten er nok veldig viktig, og skal ha en stor del av æren for at det er så populært. Ikke bare på grunn av de gamle, vakre byggene rundt oss, men også fordi det er sentralt og lett tilgjengelig. Og så skal vi selvfølgelig ikke glemme at vi har Popsenteret, Riksscenen og Oslo kulturskole som nærmeste naboer. Det skaper et miljø her, og lar oss dra veksler på hverandre. KLP Eiendom har virkelig fått til mye bra her. Jeg har som sagt jobbet her i nesten ti år, og har sett en veldig positiv utvikling på de årene. Enkelt forklart har området gått fra å være en mørk bakgård, til å bli en berikelse for byen og nabolaget.

– Dette er en perle!

Inger Jørgensen Bertelsen er daglig leder og museumsleder for Øvingshotellet og Popsenteret. Sistnevnte er et museum og formidlingssted for norsk musikk, som er åpent seks dager i uken. De to virksomhetene, sammen med Riksscenen og Oslo musikk- og kulturskole, er samlet under paraplyen Schous kulturbryggeri. Bak står Kulturetaten i Oslo kommune.

–Vi har øvingshotell med øvingsrom for band, artister og undervisning, kulturstasjon med tilbud innen dans og teater, og ikke minst Popsenteret med et bredt tilbud innen musikkformidling og inspirerende opplevelser for musikkinteresserte i alle aldre. Her er det utstillinger, familieforestillinger, skoleomvisninger, barnehagetilbud og mere til, forteller Inger.

Hun er strålende fornøyd med virksomhetene hun har ansvar for, og omgivelsene rundt.

Schous Kulturbryggeri er en perle! Som navnet tilsier er det et sted der det brygges bra kultur, på et område der man før brygget øl. Det blir en slags bro mellom det gamle og det nye, hvor man tilfører noe nytt til noe historisk, litt som KLP Eiendom gjør når de tar gamle bygg og vitaliserer de. KLP har tatt en del grep for å oppgradere de helt nære omgivelsene, for ikke lenge siden ble det blant annet montert lysrigg i bakgården som skal gi uterommet et mer spennende uttrykk, og en opplevelse av hva som skjer i kulturbryggeriet. På sikt håper vi det skal være mulig å få på plass en fast utescene, seil som gir ly for regn og andre tiltak ute på plassen for byggene.

Shopping med mening 

I Schouskvartalet kan man også gjøre litt shopping, og det med veldig god samvittighet. Her finner man nemlig butikken LAGET – Quo Vadis. Her foregår det målrettet oppfølging, avklaring og kvalifisering for kvinner og menn, med det mål å få de ut i ordinær jobb, forteller daglig leder Toril Fidje Amundsen.

– Vi jobber med å bygge selvtillit og mestringsfølelse. Her får kvinnene og mennene øve på ferdigheter man trenger i arbeidslivet, med tett individuell oppfølging.

Butikken har ligget her i 8-9 år, og alt i butikken er laget av deltakerne, på fire ulike verksteder: Keramikk, strikk og vev. I tillegg har den en kantinedel, hvor de også driver med catering. Toril forteller at de har endret mye på vareutvalget de siste årene, og holder opp en vakker, fargerik rye som et eksempel.

– Man kan vel si at vi har modernisert oss i takt med kvartalet, altså bygningene rundt oss. Det har jo skjedd mye med dem de siste årene, og det gjelder også tingene vi selger i butikken. Navnet LAGET har forresten en dobbeltbetydning, det kan jo både bety at man er et lag, og det kan bety noe som er laget. Begge deler stemmer jo på oss!

At LAGET Quo Vadis endte opp i Schouskvartalet, hadde rent praktiske grunner, forteller Toril. Men hun er strålende fornøyd med det.

Bevarer gammel sjarm

Linn Eriksen Løken jobber som markedskonsulent for KLP Eiendom, som eier Schouskvartalet. Hun føler seg ekstra hjemme på Schous, siden hun tok sin Bachelor på BI her for noen år tilbake.

- Det er alltid koselig å ta turen til Schous! Ekstra bra er det at KLP jobber tett med leietakerne her for å skape et fint kulturelt kvartal til glede for beboere, besøkende og forbipasserende. Her har KLP Eiendom brukt mye tid og penger for å bevare, rehabilitere og løfte eiendommen. Ta for eksempel belysning på eiendommen og bevaring av lysskiltet med bryggerilogoen, samt fasader og alle vinduer med særpreg. Schous er en viktig og sjarmerende del av vår eiendomsportefølje og vi gleder oss over å samle en viktig del av kulturlivet her, også i tiden fremover.

 
Tekst og bilder av Pressworks

 

 

8X0A7180.jpeg
Kristian Afzelius- Han er involvert i stedene Trattoria Popolare, Txotx, Bettola, Schouskjelleren og Pasta Fresca,
Trattoria.jpg
Mange nyter god mat og stemning utenfor Schouskvartalet
8X0A7203.jpeg
- Lars Martin Torp hos Øvingshotellet forteller at tilbudet er svært populært.
8X0A7217.jpeg
- Her foregår det målrettet oppfølging, avklaring og kvalifisering for kvinner og menn, med det mål å få de ut i ordinær jobb, forteller daglig leder Toril Fidje Amundsen.
Linn.jpg
Linn Eriksen Løken jobber som markedskonsulent for KLP Eiendom, som eier Schouskvartalet. Hun føler seg ekstra hjemme på Schous, siden hun tok sin Bachelor på BI her for noen år tilbake.