Idas jobb er å leie dem ut.

– Hvor har dere kontorer da?

Utleiemegleren kuppet intervjuet før intervjueren rakk å stille første spørsmål.

– Beklager, jeg må bare alltid spørre om det, unnskylder Ida Grønli Gran seg. Hun forklarer at det å være nysgjerrig er kanskje hennes største forse i yrket sitt. 

– Å møte mange spennende mennesker fra mange ulike bransjer, det er det jeg synes er kulest med jobben.

- Ida Grønli Gran

- Det er jo viktig for meg å forstå kundene godt. For å forstå hva slags kontorer de trenger må jeg forstå hva de driver med, hvordan de skaffer seg kunder, hva slags strategi de har for å tiltrekke seg nye ansatte. For eksempel. 

– Min hovedoppgave er å få nye leietakere inn i de ledige lokalene våre. Det innebærer at jeg er mye ute på befaringer på ulike eiendommer, viser frem lokaler til interessenter og skriver tilbud og kontrakter. Og ikke minst forhandler frem kontraktene til kundene, forteller Ida. 

Intervjuet gjennomføres i midt i travle Paleet; en eiendom som huser både kjøpesenter, restauranter og kontorer. Ida forteller at eiendommen er midt i en oppgradering.

– Vi får et nytt inngangsparti til kontorene, som vi tror blir veldig, veldig bra.

- Ida

– I tillegg har Paleet en fantastisk beliggenhet: Øverst i Karl Johan, vis a vis Spikersuppa. Det er veldig enkelt å komme seg hit med kollektivtrafikk. Det er bare to minutter å gå til Nationaltheatret, sier hun og legger til: – Det er så sentralt som det kan bli, og det er kanskje noe som kjennetegner mange av eiendommene i porteføljen vår: Sentral beliggenhet.

Ida stopper seg selv i alle salgsargumentene. Trønderjenta har mye energi å by på. Hun innrømmer selv å inneha et svært høyt nivå av sosial energi. 

– Kollegene mine vet veldig godt når jeg er på kontoret, ler hun høyt.

Variert kundegruppe

Ida og utleieteamet hennes jobber med et bredt spenn av kunder. Alt fra små gründerbedrifter til noen av landets største bedrifter og organisasjoner.

KLP Eiendom er blant Nordens største eiendomsselskaper med kontorbygg, kjøpesentre, hoteller, tomter og prosjekter i flere av Skandinavias største byer. I tillegg eier selskapet et hotell og kontorbygg i London.

Totalt eier KLP Eiendom over 2,2 millioner kvadratmeter eiendom, med en eiendomsverdi på drøye 96 milliarder kroner. Et av Nordens største eiendomsselskaper. 

Selskapet eies av Kommunal Landspensjonskasse (KLP) som igjen eies av kommuner og arbeidsgivere, hvis hovedoppgave er å forvalte de ansattes offentlig tjenestepensjon. 

Akkurat det betyr noe for Ida.

Givende jobb

– For meg er det mye mer givende å jobbe for en eiendomsbesitter som forvalter pensjonspenger. Det gir jobben mye mer mening enn hvis jeg hadde jobbet for en privateid aktør, forteller hun.

Ida forteller videre at selskapets fokus på miljø og bærekraft også er veldig viktig for henne. Dette er et fokus hun har med seg inn i prosessene med kunden. 

– Vi jobber nå med en innovasjonssprint hvor vi har fokus på å utvikle virksomheten vår i en mer bærekraftig retning. Et av prosjektene vi har jobbet med har som mål å å bevisstgjøre leietakerne på valgene de tar når de skal bestille tilpasninger av lokaler. Kanskje holder det i mange tilfeller med et enkelt ansiktsløft fremfor full oppussing, sier hun. 

Når store kontorlokaler skal tilpasses til nye leietakere innebærer dette ofte store mengder med byggavfall og utslipp i form av CO2. Ved å senke kravene til ombygging og oppussing vil også miljøavtrykket reduseres.

Lavere utslipp, lavere pris

– Enkle grep som maling, gulv og møblering kan endre uttrykket til et kontorlokale ganske mye sier hun. I tillegg blir jo også utleieprisen lavere. 

Ida forteller at hun og de andre utleiemeglerne har et godt samarbeide med KLP Eiendoms bærekraftavdeling. Her får de god rådgivning for tiltak som kan gjøre eiendommene mer bærekraftig.

– Dette kan være tiltak i byggene, og det kan være tiltak vi gjør i utleieprosessene som kan ha en positiv effekt for miljøet.

- Ida

KLP Eiendom kjennetegnes ved sin langsiktighet i sine eierforhold. Alt KLP Eiendom eier, skal i prinsippet eies for alltid. 

– Det synes jeg er viktig. Det gjør at vi er til å stole på. Og det gjør meg også stolt, legger hun til.

– Når er det gøy på jobb? – Det er selvfølgelig gøy å lande store avtaler. Spesielt avtaler der både vi er fornøyde og kunden er fornøyde.

– Jeg liker når det er mye å gjøre. Når jeg har mange folk rundt meg og vi har mange prosesser i gang. Da er det kjempeartig, sier hun.

– Jobben krever jo at du er på. At du er tilgjengelig. Det er viktig å være serviceinnstilt, forteller hun. Ida legger til at hun er veldig opptatt av å ha fornøyde kunder. 

– Det er veldig, veldig viktig for meg. Jeg blir stolt når kundene mine er fornøyd med meg og selskapet jeg arbeider i, sier hun.

Meningsløst uten mål

– Jeg er nok én som liker å ha en målsetting. Det gir meg veldig mye å jobbe mot et definert mål. Hvis jeg ikke har et mål, så føles det litt meningsløst. For meg har det alt å si. 

– Maraton er et godt eksempel på det, for når man først har meldt seg på så MÅ man trene. Da må man ta de tunge, lange, kjedelige turene, sier hun og legger til at han faktisk har meldt seg på et maraton. I Valencia.

– Drømmen er selvfølgelig å sette en ny personlig rekord, sier hun.

- Ida

(Journ anm: Ida slo faktisk rekorden uken etter intervjuet)

 
 

 

Frame 20.jpg

 

L1001194 (1).jpg