Skrevet av: Elisabeth Selvik Hjelle|05.05.21

I tillegg planlegges sykkelkafé, sykkelverksted, kursvirksomhet og utfartssted for guidede sykkelturer i Oslo – rett ved Norges største kollektiv-knutepunkt

– Dette har vært byens kjedeligste gatestrekning for myke trafikanter. Det vil det ikke bli i fremtiden, sier Eskild Rolstad, utviklingsdirektør i KLP Eiendom. På tegnebrettet planlegges nå Nordens største sykkelhotell på samme tomt som Postens gamle Brevsenter står i dag. Her vil det bli plass til hele 2270 sykler. Dette blir en stor hub for sykelister med en rekke tjenester og funksjoner som skal gjøre hverdagen enklere for myke trafikanter.

– Vi ser også for oss at vi kan bidra med trygge, gode sykkelveier langs vår nordfasade, altså på sørsiden av Schweigaardsgate. Dette står i stor kontrast til slik det er på nordsiden, der det er mange farlige krysninger, ramper og inn- og utkjøringer. Her kan vi bidra med en veldig god ferdselsåre for syklister, sier Rolstad.

Unik beliggenhet
Med sin unike beliggenhet vil derfor sykkelhotellet ha en svært god lokasjon både i forhold til KLP Eiendoms bygninger, Oslo sentralstasjon og buss-sentralen.

– Vi ser også for oss at dette blir et service-senter for syklister hvor man også kan sykle innom og få fikset girene eller strammet bremsene om man sykler forbi, legger Rolstad til.

KLP Eiendom har fra starten av tenkt at det er viktig å ha med seg sykelistene på laget. Derfor er Syklistenes Landsforening (SLF) involvert i planleggingen og utviklingen av løsningene.

– Dette blir en skikkelig sykkel-hub rett ved Norges største kollektivknutepunkt, sier Morgan Andersson, generalsekretær i SLF. At sykkelparkeringen ligger så tett på togstasjonen og bussholdeplassen vil gjøre det betydelig enklere for syklister og ta seg til og fra kollektivtilbudene.

– Dette åpner til og med for at Oslo-borgere kan sykle ned til stasjonen, parkere sykkelen på en trygg parkeringsplass og ta toget på ferie i Norge eller på til Gardermoen. Dette har man jo ikke praktisk mulighet til i dag, sier Rolstad.

Friluftsliv - midt i byen
SLF vant i sin tid konkurransen om å disponere de øverste etasjene i høyhuset gratis sammen med Norsk Friluftsliv. På taket på høyhuset blir det tilrettelagt for «utmark» med «fjellstier» og fossefall - med en helt uslåelig utsikt. Nå får syklistene tilrettelagt helt unike tilbud også på gateplan.

Rolstad mener det er stort behov for trygg sykkelparkering i byen. Antall syklister har økt kraftig de siste årene, og det er forventet at trenden fortsette oppover. Derfor er det ekstremt viktig at syklistene har gode, trygge adkomstmuligheter til og fra Oslo - og ikke minst et godt og lett tilgjengelig tilbud om vedlikehold og reparasjon av sykler. Her ser KLP Eiendom at de kan spille en viktig rolle når de nå utvikler dette svært sentrale området.

Arkitekt Henning Sunde i Rodeo Arkitekter står bak storbygget som skal erstatte Postens gamle Brevsenter. Han øyner nye, spennende muligheter for det som i dag fremstår som et mørkt og uvelkomment kvartal.

Nylandsbroens skjebne uklar
– Nå kan vi få til en virkelig god helhetsløsning i dette støvete området, sier Sunde.

– Der du i dag passerer under en motorveibro, kan det om noen år faktisk bli mulig å slå seg ned langs Akerselva. Nå renner den dypt under veibanen, sier han.

Han ser for seg at biltrafikken reduseres så mye at den utskjelte Nylandsbroa på sikt kan rives ned til jernbanesporene og Akerselva hentes opp i dagen. Den resterende broen over sporene kan bli en grønn park, ala «Highline» som mange kjenner fra New York.

– Den kan vitne om et lite stykke Oslo-historie, sier han.

Hva som skjer med Nylandsbroa er foreløpig ikke klart. Oslo Kommune skal legge frem sine alternativer i juni før politikerne kan velge en løsning. Deretter må kommunen bli enig med Statens Vegvesen om broens videre skjebne.

22iasgq9j2v.jpg
FRILUFT TIL TOPPS: Norsk Friluftsliv og Norges Sykkelforening vant en liten tid tilbake 10 års gratis leiekontrakt på byggets øverste etasjer. Taket vil bli tilrettelagt som "utmark" - med en uslåelig utsikt. Illustrasjon: Kristin Jarmund Arkitekter, CF Møller Architects, Rodeo Arkitekter
Fra Trelastgata.png
TRIST I DAG: I dag er dette en av Oslos tristeste gater. I fremtiden vil hele området fremstå som et innbydende og spennende byområde. Illustrasjon: Kristin Jarmund Arkitekter, CF Møller Architects, Rodeo Arkitekter
BG14B Inngang Oslo S.png
UNIK BELIGGENHET: Sykkelparkeringen får en unik beliggenhet både i forhold til Oslo Sentralstasjon og buss-sentralen. Illustrasjon: Kristin Jarmund Arkitekter, CF Møller Architects, Rodeo Arkitekter
BG14B Sykkelinngang.png
HUB: Slik kan sykkelhotellet bli seende ut i fremtiden. På innsiden planlegges sykkelkafé for sykkelentusiaster, mekke-verksted og utfartssted for guidete sykkelturer. Illustrasjon: Kristin Jarmund Arkitekter, CF Møller Architects, Rodeo Arkitekter