Det er bra for miljøet når leietakere blir

Gjensidige forlenget kontrakten med KLP Eiendom med ti nye år og valgte seg en miljøvennlig oppgradering av lokalene.

Vel 1 000 ansatte hos Gjensidige har de siste ti årene hatt arbeidsplassen sin i Schweigaardsgate 21. Etter oppussing med fokus på gjenbruk, er Gjensidige klare for ti nye år som leietaker hos KLP Eiendom. Alle åtte etasjer med ytterligere tre etasjer i nabobygget er renovert, og det er hele veien gjort gode bærekraftige valg. 

 Ser en positiv endring

 – Vi vil gjerne skryte av Gjensidige, som velger å bli i lokalene og gjenbruker bygget, sier Ellen Langeggen hos KLP Eiendom.

–Innenfor næringseiendom innebærer flytting ofte at lokalene må strippes helt ned, for så å bygges om til ny leietager. Større tilpasninger innebærer som regel utskifting av produkter som fortsatt har levetid. Det medfører betraktelige utslipp fra produksjon av nye produkter, transport og avfall. 

– Ved at Gjensidige har gjennomført tilpasninger med høyt fokus på gjenbruk har de med gjennomtenkte grep gitt nytt liv til lokalene. Det er vi veldig fornøyde med, og vi er glade for at de har valgt å bli hos oss.

– Nå ser vi heldigvis en tendens til at mange begynner å tenke annerledes. Gjensidige går i front og strekker seg langt i å gjenbruke, sier Ellen.

Lokaler som kan endres

Gjensidige ønsket seg først og fremst lokaler som tilfredsstiller den store arbeidsplassens krav til fremtidige arbeidsmetoder. 

– Vi så at mye har skjedd, særlig etter pandemien, når det dreier seg om hvordan vi jobber i tverrfaglige team og avdelingsstrukturen viskes litt ut. Det å ha fleksible lokaler som kan endres og lukkes med bruk av møbler var derfor et ønske, sier Siw Brekken hos Gjensidige Forsikring ASA, som har vært svært delaktig i prosjektet.

– I tillegg trengte vi flere stillerom, Teams-rom og møterom. Nå har vi fått flere flyttbare møteromspoder, og med dem kan vi raskt endre soner, sier hun. 

Brekken forteller at hun har hatt som mål at minst mulig skal kastes, og dette målet satser de på å nå. 

– Vi har trukket om over 200 stoler. Med ny polstring og nytt stoff har de fått nytt liv. – Vi har gjenbrukt kontorfronter og dører i eik og glass.

Blomsterkasser og andre interiørelementer er pusset opp slik at de kan brukes videre, og understellet til rundt 1000 skrivebord er gjenbrukt med nye bordplater. 

De akustiske bordskjermene rundt skrivebordene ble sendt tilbake til fabrikken. Der ble bordskjermer i riktig størrelse trukket om med eksisterende og nytt stoff, forteller Siw.

Byttet til mer slitesterkt gulv

Gjensidige har valgt å få lagt fliser på de fleste flater.

– Dette gir oss et varig gulv, som det er lett å vedlikeholde. Vi har kun beholdt parketten i styrerom, lounge og kantine. Det gir en lunere følelse med treverk i disse rommene, sier hun. 

Gjensidige har nå LED-belysning i hele huset. Da de planla lokalene i 2013 hadde ikke denne teknologien kommet så langt, og lokalene ble derfor ikke bygget med LED. 

– Vi har byttet til LED på de lampene der det er mulig, og gir bort eller selger de andre. Det å få inn LED-belysning er viktig for vårt miljøregnskap og hele bygget føles mer hjemmekoselig, sier hun. 

Slik har Gjensidige pusset opp miljøvennlig: 

  • 200 stoler er trukket om
  • Understell på skrivebordene er gjenbrukt
  • Bordskjermer er trukket om
  • Byttet til Led-lys
  • Parkett er byttet ut med slitesterke fliser
  • Gamle interiørelementer er pusset opp og gjenbrukt
  • Det som kan gjenbrukes av andre er levert til gjenvinning
  • De har gitt bort og solgt det de ikke trenger lenger

Perfekt plassering

Per Trygve Halvorsen, leder for Kontordrift i Gjensidige, forteller at Gjensidige er glade for at de klarte å fornye leiekontrakten med nye ti år.

– Her sitter vi midt i Oslo sentrum med landets beste kollektivmuligheter. Vi har Oslo Sentralstasjon på den ene siden og bussterminalen på den andre, sier han. Han har heller ikke hørt noe misnøye fra noen ansatte om at de blir i Schweigaardsgate.

Godt samarbeid med KLP Eiendom
Samarbeidet har vært fint og utrolig lærerikt for begge parter. Man kommer ganske tett på hverandre i en slik langvarig og omfattende prosess.

Gjensidige har vært i bygget under hele prosessen og har opprettholdt tilnærmet normal drift, med unntak av covid-perioden. KLP har etter kjøp av byggene for ti år siden, jobbet jevnt og trutt med et ønske om å få ned felleskostnader og energiforbruk.

– Ved hjelp av gode styringsløsninger, samt tett samarbeid og dialog med Gjensidige, har vi klart å få ned energiforbruket med omtrent en million kWh, kan Langeggen fortelle. Halvorsen og Langeggen er glade for en ny ti års periode og at de sammen kan jobbe videre med å optimalisere og ha fokus på energieffektiviserende tiltak til beste for felles bærekraftige mål.

 

BAB04559.jpg
Ellen Langeggen i KLP Eiendom og Per Trygve Halvorsen i Gjensidige er glade for forlengelse av leiekontrakt og alle de gode miljøtiltakene som er gjort

 

BAB03063.jpg
Lunt og fint har det blitt

 

BAB03039.jpg
Vel 1 000 ansatte hos Gjensidige har de siste ti årene hatt arbeidsplassen sin i Schweigaardsgate 21.

 

BAB03087.jpg
– Her sitter vi midt i Oslo sentrum med landets beste kollektivmuligheter. Vi har Oslo Sentralstasjon på den ene siden og bussterminalen på den andre, sier Per Trygve. Han har ikke hørt noe misnøye fra noen ansatte om at de blir i Schweigaardsgate.